שנת 1936, אירמה, אם המשפחה מתה. על אירמה, ביטה אחותה ובנה, לוחם מלחמת השחרור ארנולד.

1936

על אירמה ברוך לבית לוקאס, נולדה ב-1.3.1887 אם המשפחה, אנו לא יודעים הרבה. אולי משפחתה הוא נושא לפרוייקט אחר.
irma

כחודש אחרי שהלגה עברה לפלסטינה, מתה אירמה, אמה, ככל הנראה ממחלה. תאריך המוות הוא 14.10.1936.

אירמה ברוך נקברה בחלקת בית הקברות היהודית בבית הקברות  אוסלדורף בהמבורג. בשלב מסויים מצאנו את הקבר, במצב טוב ועם מצבה מרשימה. לפי הסיפורים, עד יום מותה סבתי שילמה לעובד בבית הקברות שינקה את קבר אמה וסביבתו וישמור על המצבה:
irma3הirma1 irma2  irma4

אנו יודעים שלאירמה היתה אחות, ביאטה (בטי) שמה, היא נהגה לבקר את הלגה בישראל במשך שנים אחרי המלחמה. הילדים עוד זוכרים אותה ושמה היה בפיהם “טנטה ביטה” (דודה בטי).
הדודה בטי עזבה את גרמניה בזמן, לפני המלחמה, אך בנה, ארנולד, שנשאר בגרמניה, היה חבר במחנה ההכשרה (ואף היה עם רולי תקופה מסויימת במחנה) ועלה לארץ בגפו.

ארנולד עלה לארץ ונלחם במלחמת השחרור. לאחר בירורים, מצאה בת דודתי גלי את הפרטים אודותיו. הוא נהרג במלחמה ונקבר בבית הקברות נחלת יצחק. בארץ היה שמו אהרון (ארנו) שירן.
הוא מת ב- י’ באייר תש”ח (19.05.1948). בן 28 בנופלו. חיל רגלים. הפרטים מאתר ההנצחה של צה”ל: http://www.izkor.gov.il/HalalView.aspx?id=88806

“בן ביטה ומכס, נולד ביום כ”ג בשבט תר”ף (12.2.1920) בעיר אסן, חבל הרוהר, גרמניה. למד בבית-ספר ריאלי ועם השתלטות הנאצים הפסיק את לימודיו בבית-הספר והחל לומד צבעות-בניין. אחר-כך הצטרף לתנועת-נוער חלוצית ויצא להכשרה. היה מסור מאוד להוריו וכשאלה עמדו להגר לאנגליה נפרד מהם על סף מלחמת-העולם השנייה ובעצמו עלה לארץ-ישראל, אליה הגיע ב-10.11.1939. לפי השמועה שהה זמן-מה באחד הקיבוצים יחד עם חבורת נוער עולה, ואחר-כך עבד במקצועו בכפר שמריהו ובהרצליה.
בפרוץ מלחמת-העצמאות התגייס להגנת המולדת, שירת בחטיבת הנגב ונפל במערכות הנגב ביום י’ באיר תש”ח (19.5.1948). נקבר בניר עם.
ביום כ”ה בכסלו תשי”א (4.12.1950) הועבר למנוחת-עולמים בבית-הקברות הצבאי בנחלת יצחק.”

הבא: המשפחה-עוברת לדירה האחרונה לפני המעבר הכפוי

This entry was posted in Hebrew, Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.